1 oktober 2015 om 14:01
< 1 min lezen

‘Scholen moeten standaard screenen op psychische stoornissen’

Kinderen van niet-westerse migranten hebben meer gedragsproblemen en psychotische ervaringen, maar minder emotionele problemen dan autochtone Nederlanders. Dit blijkt uit het onderzoek waarop Marcia Adriaanse op 2 oktober promoveert aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Volgens Adriaanse zouden Nederlandse scholen standaard Marokkaans-Nederlandse jeugd moeten screenen op psychische stoornissen. Dat meldt de Vrije Universiteit Amsterdam. 

Adriaanse stelt dat het relatief eenvoudig en effectief is om op scholen te screenen op psychische stoornissen bij Marokkaans-Nederlandse jeugd. Kinderen die hoog scoren op de screening zouden toegankelijke, niet-stigmatiserende interventies aangeboden moeten krijgen.

Voor het onderzoek legde Adriaanse ruim 1.500 kinderen en jongeren van verschillende etniciteiten en hun leerkrachten een vragenlijst voor. Daarnaast zijn 152 Marokkaans-Nederlands kinderen en jongeren getest en geïnterviewd. Ook de moeders beantwoordden vragen. Uit het onderzoek blijkt de psychische gezondheid van migrantenjeugd samen te hangen met de sociale omgeving. “Een etnische minderheidspositie gecombineerd met een lage sociaaleconomische status, discriminatie, grote verschillen tussen de twee culturen en gebrek aan sociale steun gaat gepaard met meer problemen. Vooral bij Marokkaans-Nederlandse jeugd komen deze factoren samen”, aldus Adriaanse.

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Zwolle investeert in toekomstbestendige schoolgebouwen

    Gisteren om 16:11
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Gemert tijdelijk ontruimd na melding gaslucht

    Gisteren om 14:55

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht