ProDemos ontwikkelt gratis lespakket bij serie Techbitch
In de zesdelige VPRO Jeugd-serie Techbitch onderzoekt Stephanie Louwrier hoe machtig techbedrijven zijn en probeert ze zelf techbaas te worden. Stephanie ontdekt dat techbazen veel geld verdienen aan ons eindeloze gescroll. Ze begint haar eigen platform Steef Space en leert hoe ze haar app zo verslavend mogelijk kan maken. Voor leerlingen van groep 7 en 8 en de onderbouw van het voortgezet onderwijs is er door stichting ProDemos – Huis voor democratie en rechtsstaat, bijpassend lesmateriaal ontwikkeld. Dat meldt de VPRO.
Juliette van Paridon, eindredacteur VPRO Jeugd: “We worden steeds afhankelijker van technologie en delen eindeloos veel data met een clubje techbro’s. Deze ontwikkeling raakt democratische waarden als vrijheid en privacy. Met de serie Techbitch en het bijbehorende lesmateriaal willen we kinderen op een verhalende manier bewust maken van de macht van techbedrijven.”
Sluit aan bij de nieuwe kerndoelen
Het lesmateriaal van ProDemos en de serie sluiten nauw aan bij de nieuwe kerndoelen burgerschap en het domein digitale geletterdheid. Het lesmateriaal is gratis te downloaden door basisschoolleerkrachten en docenten uit het voortgezet onderwijs. Leerlingen uit groep 7 en 8 gaan in gesprek over de rechtsstaat, met name in relatie tot privacy, de vrijheid van meningsuiting en discriminatie. Ook leren ze meer over de Europese Unie waar wordt gewerkt aan meer regels voor techbedrijven. De middelbare scholieren debatteren op hun beurt over de invoering van een minimumleeftijd voor het gebruik van sociale media, leren meer over beeldvorming in de Nederlandse politiek, ontdekken de staat van de rechtsstaat in verschillende landen én onderzoeken de betrouwbaarheid van verschillende nieuwsberichten.
Democratische rechtsstaat
“Samen in de klas kijken naar en praten over de serie Techbitch, maakt jongeren hopelijk bewuster van de waarden waarop onze democratische rechtsstaat is gebouwd. Deze samenwerking past dan ook goed bij de missie van ProDemos: leerlingen laten ervaren hoe onze democratische rechtsstaat werkt. We geven leerkrachten en docenten handvatten om op een laagdrempelige en interactieve manier met de serie aan de slag te gaan. De democratische rechtsstaat blijft immers alleen goed werken, zolang mensen ervoor zorgen. Dat begint bij kennis”, aldus Eric Stokkink, directeur ProDemos.