19 januari 2015 om 16:43
< 1 min lezen

Prestaties flexibele scholen achteruit

(Novum) - Op bijna alle scholen die sinds 2011 flexibele onderwijstijden hebben ingevoerd, zijn leerlingen gemiddeld minder goed gaan presteren op taal en rekenen. Dat blijkt uit een rapport van de Inspectie van het Onderwijs dat maandag naar buiten kwam.

Elf basisscholen mogen bij wijze van experiment het hele jaar lesgeven en hoeven zich niet te houden aan de verplichte zomervakantie. Daarnaast mogen ze onbeperkt schoolweken van vier dagen aanbieden.

De onderwijsinspectie wilde onderzoeken of de invoering van flexibele onderwijstijden gevolgen heeft voor de kwaliteit, maar vindt het nog te vroeg voor conclusies hierover omdat het onderzoek slechts drie jaar bestrijkt en het aantal deelnemende scholen zo laag is. Bovendien is de oorzaak van de dalende prestaties van leerlingen niet te achterhalen.

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Zwolle investeert in toekomstbestendige schoolgebouwen

    Gisteren om 16:11
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Gemert tijdelijk ontruimd na melding gaslucht

    Gisteren om 14:55

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht