17 december 2012 om 11:24
< 1 min lezen

Positieve omgang basisschoolleerlingen vermindert gedragsproblemen

AMSTERDAM - Door de sociale omgeving van kinderen met zwakke cognitieve vaardigheden in de kleuterklas te verbeteren, kunnen gedrags- en emotionele problemen in de eerste paar jaar van de basisschoolperiode worden verminderd. Dit blijkt uit onderzoek van Barbara Menting, die woensdag promoveert op haar onderzoek aan de Vrije Universiteit Amsterdam.

Uit het onderzoek van Menting blijkt dat de relaties tussen kinderen en hun leeftijdsgenoten en ouders mede bepalen of kinderen met zwakke cognitieve vaardigheden later gedrags- en emotionele problemen zullen ontwikkelen. Kinderen met taalproblemen, slechter geheugen of impulsiviteit toonden een verhoogd risico op crimineel gedrag, lagere CITO-scores en het ontwikkelen van gedragsproblemen.

Om hierbij te helpen kan bijvoorbeeld het interventieprogramma Taakspel worden gebruikt, waarbij de positieve omgang tussen kinderen wordt gestimuleerd. Vooral bij kinderen met zwakke taalvaardigheid zorgde dit dankzij betere acceptatie door klasgenoten voor minder gedrags- en emotionele problemen.

© Nationale Onderwijsgids / Florian Kersten

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    School Hollandsche Rading direct gesloten vanwege gezondheidsklachten leerling door schimmel

    Vandaag om 14:53
    • Basisonderwijs

    Toekomst vrijheid van onderwijs onzeker volgens christelijke onderwijsorganisaties

    Vandaag om 10:58

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland