2 juni 2015 om 17:31
< 1 min lezen

Poëzieonderwijs blijkt goed voor sociaal-emotionele ontwikkeling kinderen

Nina Wassink die een master Taal en Tekst: ontwikkeling en gebruik volgt op de Rijksuniversiteit Groningen onderzocht of er een verbinding bestaat tussen het poëzieonderwijs en het taalvaardigheidsonderwijs op de basisschool. Hieruit blijkt dat poëzie niet alleen goed is voor de taalvaardigheid, maar dat het ook bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dat meldt het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). 

Uit een top van vier meest verkochte taalmethoden analyseerde Wassink twee taalmethoden. Ook heeft ze voor het onderzoek diepte-interviews gehouden met leerkrachten en deskundigen op het gebied van taalonderwijs. In de database van Stichting Poëziepaleis zijn de resultaten van de enquête opgenomen die is uitgezet onder leerkrachten.

Hoewel poëzieonderwijs maar een kleine rol speelt in taalmethoden, zou er wel grote behoefte zijn onder leerkrachten naar lesvoorbeelden en lessuggesties. Verder blijkt dat de verbinding tussen poëzieonderwijs en taalvaardigheidsonderwijs vergroot zou kunnen worden door poëzie meer toe te voegen aan de leerlijn taal of in taalmethoden. 

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leerlingen oefenen wat ze moeten doen tijdens een langdurige stroomuitval

    Vandaag om 09:58
    • Basisonderwijs

    UNICEF: één op de vijf leerlingen voelde zich online onveilig

    Vandaag om 08:33

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht