Deze basisschool hoopt kinderen wat te leren, maar ook een thuisgevoel te geven

Basisschool Pius X in Bemmel wil dat de leerlingen zich helemaal thuis voelen in het gebouw. In de klas mogen de leerlingen hun pantoffels dragen en er staan veel planten in de lokalen. De school creëert voor de kinderen op deze manier een thuisgevoel. Dat meldt de Gelderlander.

Bijna alle leerlingen lopen dus op pantoffels of op sokken. Toen de school verbouwd werd kwam er veel zand in de lokalen. Om die reden werd er besloten om op sloffen te gaan lopen. Vanwege het huiselijke gevoel dat dit geeft is besloten na de werkzaamheden hiermee door te gaan.

Schonere klaslokalen 

De klaslokalen blijven op deze manier ook langer schoon, stelt intern begeleider Christa Grob. Kinderen leren nu in een gezonde omgeving. De planten in het klaslokaal zorgen ook nog eens voor extra zuurstof. Ook geeft de school lessen in een extra buitenlokaal en er staan in de tuin moestuinbakken waardoor kinderen gezond leren eten. Docenten en kinderen kunnen in de tuin relaxen en lezen.

Leerkuilen 

De school wil kinderen leren om te leren. Daar horen ook lastige momenten bij, dat het voor kinderen ook niet altijd zo gaat zoals ze zelf zouden willen. De school noemt dan een leerkuil. De leerlingen moeten doorzetten, samenwerken en eventueel de leerkracht om hulp vragen.

Hernieuwde kennismaking 

De school kreeg afgelopen woensdag ouders en omwonenden op bezoek voor een kennismaking. Er krijgen 165 kinderen les en de school bestaat inmiddels al zeventien jaar. 

De klassen hebben nieuwe vloeren gekregen, een blauwe kleur op de muur en nieuwe meubels. De lokalen zijn ook anders ingericht. Kinderen zitten nu in groepjes van drie of vier bij elkaar. Grob legt uit dat de school wel gewoon klassikaal onderwijs geeft, maar dit wordt op een andere manier ingericht.

Instructietafel 

In de klas staat ook een lange tafel, de zogenoemde instructietafel. Elke les start met een instructie aan die tafel. Als de opdracht is gegeven loopt de docent langs de groepjes leerlingen. Mochten de leerlingen de opdracht niet goed snappen of er vragen over hebben, dan gaan ze met de docent terug naar de tafel voor extra uitleg.

Pius X werkt ook met een zogenoemde groeimap en niet met rapporten. De opdrachten en knutselwerkjes van de leerlingen komen in de groeimap terecht. De leerkrachten, maar ook de ouders kunnen zo zien hoe het gaat en welke leerdoelen er al zijn behaald.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk