Basisschoolleerlingen uit Limburg geselecteerd voor scholencompetitie

Vanuit Limburg zijn er leerlingen van verschillende basisscholen geselecteerd om deel te nemen aan een scholencompetitie. De Wereld van de Wijnberg, dat is de naam van de competitie. Deze competitie is een initiatief van De Wijnberg, een bovenregionale school voor speciaal onderwijs in Limburg. Meldt WINMAG Pro.

De Wereld van de Wijnberg is een scholencompetitie voor kinderen uit groep 7 en groep 8 van alle basisscholen, SO-scholen en SBO-scholen uit Limburg. Voor deze competitie hadden zo’n 1200 extreem enthousiaste leerlingen zich opgegeven. Het gaat om leerlingen van 10 tot 13 jaar oud. Er werden 45 verschillende Limburgse scholen vertegenwoordigd tijdens de wedstrijd. Tijdens deze wedstrijd werden de leerlingen uitgedaagd om na te denken over hun eigen toekomst. Ook moesten de leerlingen zich proberen te verdiepen in verschillende maatschappelijke thema’s, zoals talentontwikkeling, inclusie, armoede en kansengelijkheid.

Bijdrage van Canon

Op  donderdag 1 februari kwamen de deelnemers voor het eerst samen op het hoofdkantoor van Canon Production Printing. Dit kantoor is gelegen in Venlo. Hier deden de leerlingen kennis en inspiratie op. Onder andere over hoe zij hun stem kunnen laten horen en ideeën kunnen verbeelden door middel van Visual Storytelling. Canon Production Printing leverde op verschillende manieren een bijdrage aan de competitie. Er werd onder andere laten zien hoe je verhalen kunt vertellen en hoe je verandering in gang kan zetten, dit door gebruik van bijvoorbeeld foto’s en video’s. Uiteindelijk worden de resultaten van de leerlingen ook uitgeprint en zullen ze op posters te zien zijn. Deze kunstwerken zijn te zien in maart. Onder meer in de Maaspoort in Venlo en het Discovery Museum in Kerkrade.

Reden voor betrokkenheid Canon

De betrokkenheid van Canon tijdens de scholencompetitie heeft een hele logische verklaring. Het komt voort uit het Young People Programme van Canon zelf. In dat programma werkt Canon internationaal samen met meer dan vijftig partners. Voorbeelden hiervan zijn Plan International en natuurlijk de Wijnberg. Canon heeft dit project opgericht om jongeren te kunnen helpen bij het vertellen van hun verhalen. Dit doen zij door middel van het gebruik van krachtige beelden, zo kunnen jongeren hun stem luider en krachtiger laten overkomen. Met dit project heeft Canon in de afgelopen jaren al meer dan 5700 deelnemers bereikt. De belangrijkste motivatie van Canon is het bijdragen aan een positieve maatschappij, zowel nu als in de toekomst. 

Door: Nationale Onderwijsgids/Parris Fokkema