Basisschoolleerlingen ontpoppen zich tot ware journalisten bij Klassieker

Zaterdagmiddag stond de Johan Cruijff ArenA in het teken van de Klassieker tussen Ajax Vrouwen tegen Feyenoord. Na afloop van de wedstrijd, die op 4-0 eindigde, werd er een speciale kinderpersconferentie georganiseerd door hoofdsponsor ABN AMRO en Ajax. Basisschoolleerlingen uit groep 7 en 8 ontpopten zich als ware journalisten en vroegen de spelers van Ajax Vrouwen het hemd van het lijf. Dat meldt ABN AMRO.
 

Roos van der Veen, Rosa van Gool, Nikita Tromp en Nadine Noordam schoven na afloop aan om de vragen van de jonge verslaggevers, gewapend met pen en papier, te beantwoorden: over de wedstrijd, het leven van de spelers, huisdieren, hun carrière en dromen voor de toekomst. De Ajax Vrouwen, zichtbaar onder de indruk van alle interessante vragen, beantwoordden de leerlingen met openheid en humor.

Panna 

“Wie zou je graag nog eens een panna willen geven en waarom?” vroeg een van de aanwezige meisjes (11). Daar moesten de spelers wel even om lachen. Nadine Noordam antwoordt: “Moeilijke vraag. Tegen Chelsea misschien binnenkort. En altijd leuk om het bij elkaar te doen.”

Interviewen van de sporters 

Sportjournalist Annemarie Postma leerde de kinderen in een workshop voorafgaand aan de wedstrijd alles over het interviewen van de sporters. Met deze ervaring wilden ABN AMRO en Ajax de toekomstige generatie een unieke blik achter de schermen geven en laten zien dat voetbal voor iedereen is. Sinds 2015 is ABN AMRO hoofdsponsor van Ajax Vrouwen om gelijke kansen in het voetbal te bevorderen. Samen met de club worden diverse initiatieven ontplooid om het vrouwenvoetbal te professionaliseren en te promoten.

Door: Nationale Onderwijsgids