'Scholen blijven vasthouden aan slecht leesonderwijs'
18 december 2023 om 15:25
< 1 min lezen

‘Scholen blijven vasthouden aan slecht leesonderwijs’

Basisscholen bleven jarenlang leesmethodes van uitgeverijen gebruiken, terwijl bekend was dat dit de leesvaardigheid niet vooruithelpt. Dat komt naar voren uit onderzoek van Investico, De Groene Amsterdammer en Trouw. Dat meldt VOS/Abb. 

De resultaten houden verband met het recente PISA-rapport. Daarin staat dat 15-jarige leerlingen in het voortgezet onderwijs steeds slechter presteren. Zeker op het gebied van lezen. De oorzaak ligt volgens de onderzoekers in het besluit om in de taalvakken onderscheid te maken tussen spelling, begrijpend lezen en technisch lezen. Dat besluit is genomen in 2006.

Begrijpend lezen 

Begrijpend lezen bestaat eigenlijk uit het aanleren van leesstrategieën. Het is niet aangetoond dat kinderen daardoor ook daadwerkelijk beter gaan lezen. Sommige onderzoeken laten zelfs een negatief effect zien. Scholen en uitgeverijen blijven volgens Investico, De Groene Amsterdammer en Trouw toch op die manier werken.

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk 

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Doorstroomtoets van Cito vaakst gekozen door basisscholen

    Gisteren om 11:19
    • Basisonderwijs

    Basisschool Nieuwleuzen moet mogelijk stoppen met technieklessen vanwege vrijwilligerstekort

    Gisteren om 09:38

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant