JOGG wil betere bescherming tegen ongezonde voeding voor jongeren

JOGG, Jongen Op Gezond Gewicht, pleit voor het beter beschermen van jongeren tegen ongezonde voeding op sociale media. De oproep van JOGG komt vlak voor het debat in de Tweede Kamer over leefstijl en preventie. Een verbod op kindermarketing staat bij de Tweede Kamer hoog op de agenda. Dat meldt JOGG.


 

Uit nieuw onderzoek van onderzoeksbureau Ruigrok blijkt dat ongezonde reclame op sociale media jongeren beïnvloedt. Vooral kinderen van 7 tot en met 18 jaar zien in veel verschillende media ongezonde voeding voorbijkomen. Dat varieert van advertenties van bedrijven en supermarkten tot aan gesponsorde berichten van influencers waarin zij specifieke producten aanprijzen. 

Mediawijzer 

Volgens Marjon Bachra, directeur-bestuurder JOGG, is het voor ouders bijna onmogelijk om jongeren te beschermen tegen reclames voor ongezonde voeding. “We kunnen er wel voor zorgen dat ouders en kinderen mediawijzer worden”, zegt Bachra. 

Reclame 

Het JOGG meldt ook dat de Reclamecode ‘formeel’ reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot 12 jaar helemaal niet toestaat, de praktijk is echter anders. Televisieprogramma Pointer liet eerder al zien dat 40 procent van de kinderen (6 tot 12 jaar) en 53,5 procent van de tieners geregeld reclames voorbij ziet komen met daarin chips, snoep en frisdrank. Omdat de huidige zelfregulering dus niet voldoende werkt wil het kabinet kindermarketing voor ongezonde voeding wettelijk gaan beperken.   

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk