In achterstandswijken gaan coalities de schooldag meer 'aankleden'
6 juli 2022 om 11:44
< 1 min lezen

In achterstandswijken gaan coalities de schooldag meer ‘aankleden’

45 lokale coalities van gemeenten, scholen en maatschappelijke organisaties starten in het schooljaar 2022-2023 met een samenwerking om de schooldag te verrijken. Deze coalities komen in de zogenoemde ‘achterstandswijken’. Dat staat in het Nationaal Programma Leefbaarheid en Veiligheid. Dat meldt VOS/ABB.

Het kabinet wil het verrijken van de school en de omgeving stimuleren en ondersteunen. Daarmee willen ze beginnen in wijken en op scholen waar de nood het hoogst is. Dan wordt er gekeken naar de aanwezigheid van armoedeproblematiek op wijkniveau. Ook het risico op aanwezigheid van onderwijsachterstanden werkt mee.

Sociale en mentale ontwikkeling leerlingen 

Het idee is dat de 45 lokale coalities voor huiswerkbegeleiding zorgen en ondersteuning bieden bij de sociale en mentale ontwikkeling van de leerlingen. Ook sport, cultuur en loopbaanoriëntatie zijn belangrijk. 

Door: Nationale Onderwijsgids / Femke van Arendonk

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Tussentijdse evaluatie Masterplan Basisvaardigheden toont geen effect op leerprestaties

    Gisteren om 14:20
    • Basisonderwijs

    Bouw nieuw Integraal Kindcentrum De Keyser officieel van start gegaan

    Gisteren om 12:56

Aankomende evenementen

09 Dec
Open dagen
  • Zuid-Holland
09 Dec
Informatieavond, open huis en open lesmiddagen bij Gerrit Rietveld College
  • Utrecht
10 Dec
Proefstuderen faculteit Managementwetenschappen
  • Landelijk