Kinderen met stoornissen als ADHD, autisme, pdd nos en dyslexie zitten in bijna alle groepen van de basisschool. Soms zitten er ook nog leerlingen met een extreem lage of hoge intelligentie tussen. Vooral leerlingen met gedragsproblemen zorgen voor een verhoogde werkdruk voor leerkrachten.

Leerkrachten moeten voor de probleemkinderen veel extra papierwerk verrichten, zoals handelingsplannen opstellen en dossiers bijhouden, zodat ouders en overheid inzage hebben in hoe het kind zich ontwikkelt. 'Vaak ben je na school zo lang bezig met administratie en besprekingen dat je te weinig tijd overhoudt om je lessen voor te bereiden', zo citeert de NOS een leerkracht die liever anoniem blijft.

Schooldirecteur Hans Redeke uit Maarssen wijst ook op het kennisniveau van jonge docenten. Volgens Redeke zijn sommige leerkrachten die net van de pabo afkomen slechter in rekenen en taal dan kinderen in groep 8. Redeke: 'Een te groot deel van de studenten komt intellectueel tekort om te voldoen aan de eisen die er aan de groepsleerkrachten gesteld worden.'

De NOS stelde op basis van gesprekken met leerkrachten een wensenlijstje samen waarmee het onderwijs verbeterd kan worden:

  • Geld voor kleinere, werkbare groepen (maximaal 20-25 leerlingen)
  • Terug naar volwaardig speciaal onderwijs
  • Voor alle groepen een onderwijsassistent / meer budget voor assistent
  • Het beroep aantrekkelijker maken voor nieuwe leerkrachten
  • Hoger salaris voor jonge en oudere leerkrachten en meer carrièrekansen
  • Ruim budget voor leermiddelen - het geld moet rechtstreeks naar de werkvloer en niet in management gestopt worden
  • Geen bezuinigingen
  • Opknapbeurt schoolgebouwen
  • Geen stelselwijzigingen, sector moet tot rust komen. Als er al iets wordt veranderd dan graag bottom-up
  • Meer scholing om met gedragsproblemen om te kunnen gaan
  • Meer vaste banen
  • Op iedere school een conciërge

Bron: NOS