3 december 2019 om 13:53
< 1 min lezen

Jongeren vaker positief dan negatief beïnvloed door social media

Jongeren voelen zich vaker vrolijk en geïnspireerd door het gebruik van social media dan jaloers, somber of onzeker. Dat concludeert de Universiteit van Amsterdam (UvA) na onderzoek onder bijna duizend 14- en 15-jarigen.

“In tegenstelling tot wat soms gedacht wordt – dat alle mooimakerij op social media het zelfbeeld van jongeren ondermijnt – blijken de positieve gevoelens de overhand te hebben”, aldus de onderzoekers.

Bijna de helft van de ondervraagden (44 procent) zegt “soms” tot “heel vaak” positiever naar zichzelf te kijken als ze zich online met anderen vergelijken. Een kleiner deel zegt erdoor geïnspireerd te raken (41 procent), of trots op zichzelf te worden (40 procent). Negatieve gevoelens komen ook voor, maar minder vaak: jaloezie (22 procent), onzekerheid (21 procent) en somberheid (19 procent).

WhatsApp (96 procent) wordt het meest gebruikt door jongeren, gevolgd door Instagram (83 procent), YouTube (82 procent) en Snapchat (67 procent). Facebook (35 procent), Pinterest (21 procent), Twitter (9 procent), en TikTok (8 procent) worden veel minder gebruikt.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Basisonderwijs

    Messen in rugzak zorgen voor onrust op basisschool in Made

    Vandaag om 15:34
    • Basisonderwijs

    Scholenbestuur AWBR in financieel zwaar weer

    Vandaag om 15:00

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht