
Nederlandse leerlingen kunnen steeds minder goed rekenen. Critici vinden dat het ouderwets rijtjessommen stampen weer de basis moet vormen van de rekenles. Het realistisch rekenen met plaatjes en vanuit context heeft afgedaan. Dit meldt Nieuwsuur.
Nederlandse leerlingen kunnen steeds minder goed rekenen. Critici vinden dat het ouderwets rijtjessommen stampen weer de basis moet vormen van de rekenles. Het realistisch rekenen met plaatjes en vanuit context heeft afgedaan. Dit meldt Nieuwsuur.
In het vermakelijke boekenweekessay HèHè - over wat we zeggen zonder dat we het doorhebben van Paulien Cornelisse, las ik over het Corpus Gesproken Nederlands. Dat is een verzameling van negenhonderd uur Nederlandse spraak van zowel Nederlanders als Vlamingen. Dit komt in totaal neer op een bestand van zo’n negen miljoen woorden. In haar boekje ...
Oudervereniging Balans trok in december 2024 de conclusie dat tienduizenden Nederlandse kinderen geen onderwijs krijgen terwijl ze daar wel recht op hebben. Het gaat om mee...
En wat doen we dan met de inzichten van Jean Lave, die laat zien dat mensen die traditioneel cijferend hebben leren rekenen, die vaardigheid vervolgens niet (kunnen) toepassen in het dagelijks leven? Lave J (1988) Cognition in Practice: Mind, Mathematics and Culture in Everyday Life, Cambridge, UK: Cambridge University Press