27 juni 2016 om 13:50
< 1 min lezen

Gedragsproblemen hebben meer effect op jongens dan op meisjes

Gedragsproblemen op de basisschool zijn voor jongens lastiger dan voor meisjes. Ook lijden ze er meer onder dan meisjes. Dit blijkt uit onderzoek van socioloog Jayanti Owens van de Brown Universiteit in de Verenigde Staten. Dit meldt NU.nl.

Uit het onderzoek onder Amerikaanse kleuters met dezelfde gedragsproblematiek bleek dat jongens meer moeite hebben met leren dan meisjes. Ook raken ze sneller achter. De onderzoeker verklaart deze resultaten deels uit stereotype opvattingen van leraren. “Stereotypes van jongens die zich misdragen, kunnen ertoe leiden dat docenten ze harder aanpakken dan meisjes. Dit leidt er weer toe dat de problemen aanhouden en ze slecht blijven presteren op school.”
 
Owens denkt dat deze jongens gebaat zijn bij meer steun, zowel thuis als op school. Met begeleiding kunnen ze eerder leren om zich te beheersen en sociale vaardigheden te ontwikkelen. Uit haar onderzoek bleek ook dat deze jongens uiteindelijk een lager opleidingsniveau hadden dan meisjes met dezelfde gedragsproblemen.
 
Owens vergeleek 4- en 5-jarige Amerikaanse jongens met meisjes in dezelfde leeftijd. Ze vergeleek steeds kinderen van verschillend geslacht, maar met dezelfde mate van gedragsproblemen, zoals snel afgeleid zijn en emoties slecht onder controle kunnen houden.
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    Gisteren om 14:59
    • Basisonderwijs

    Onderwijsassistent uit Helmond krijgt 15 jaar cel en tbs voor kindermisbruik

    Gisteren om 13:09

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant