2 juni 2015 om 17:31
< 1 min lezen

Poëzieonderwijs blijkt goed voor sociaal-emotionele ontwikkeling kinderen

Nina Wassink die een master Taal en Tekst: ontwikkeling en gebruik volgt op de Rijksuniversiteit Groningen onderzocht of er een verbinding bestaat tussen het poëzieonderwijs en het taalvaardigheidsonderwijs op de basisschool. Hieruit blijkt dat poëzie niet alleen goed is voor de taalvaardigheid, maar dat het ook bijdraagt aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Dat meldt het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst (LKCA). 

Uit een top van vier meest verkochte taalmethoden analyseerde Wassink twee taalmethoden. Ook heeft ze voor het onderzoek diepte-interviews gehouden met leerkrachten en deskundigen op het gebied van taalonderwijs. In de database van Stichting Poëziepaleis zijn de resultaten van de enquête opgenomen die is uitgezet onder leerkrachten.

Hoewel poëzieonderwijs maar een kleine rol speelt in taalmethoden, zou er wel grote behoefte zijn onder leerkrachten naar lesvoorbeelden en lessuggesties. Verder blijkt dat de verbinding tussen poëzieonderwijs en taalvaardigheidsonderwijs vergroot zou kunnen worden door poëzie meer toe te voegen aan de leerlijn taal of in taalmethoden. 

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Vrije scholen winnen aan populariteit in Nederland

    Gisteren om 14:59
    • Basisonderwijs

    Onderwijsassistent uit Helmond krijgt 15 jaar cel en tbs voor kindermisbruik

    Gisteren om 13:09

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant