27 mei 2015 om 15:45
< 1 min lezen

Foodwatch: ‘Kinderhelden zetten aan tot ongezond eten’

(Novum) - Kinderhelden zoals Maya de Bij, Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy zetten kinderen met reclames aan tot snoepen en ongezond gedrag. Hierdoor kunnen kinderen op jonge leeftijd al flink overgewicht krijgen, waar ze de rest van hun leven last van kunnen houden. Dat meldt voedselwaakhond foodwatch op basis van eigen onderzoek. Ook maakt de organisatie zich zorgen over de sluipreclames op scholen.

Om de “ongezonde kindermarketing” te stoppen, is de consumentenorganisatie een e-mailactie gestart tegen multimediabedrijf Studio 100. De onderneming wordt gevraagd te stoppen met het “uitlenen” van haar kinderidolen voor de promotie van producten als koekjes, ijs, snoep, chips, hagelslag en sap. Foodwatch onderzocht in totaal 24 producten, gepromoot door kinderhelden. Alle producten bleken volgens criteria van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) rood te scoren op minstens één voedingsstof.

Eerder gaf footwatch al aan zich grote zorgen te maken over sluipreclames op scholen. “Bedrijven bepalen wat zogenaamd gezond en goed is voor de kinderen”, zegt foodwatch-directeur Hilde Anna de Vries. Foodwatch pleit voor een wet die reclame van de voedselindustrie op scholen weert. “Op scholen mag volgens de wet geen reclame gemaakt worden, maar onder het mom van voorlichting, dringen voedselproducenten nu toch via een omweg de scholen binnen”, zegt De Vries.

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    Vandaag om 14:36
    • Basisonderwijs

    Nieuwe brochure: zo wordt het primair onderwijs in 2026 bekostigd

    Vandaag om 13:58

Aankomende evenementen

25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht