Logo_logo_junioracademyjpg

Op woensdag 11 februari wordt het boek "Children as Change Agents for the future of Science and Society" gelanceerd in Londen. Organisaties uit meer dan twintig landen hebben samengewerkt om methoden te ontwikkelen die beter passen bij de belevingswereld van kinderen van nu en de toekomst. De Nederlandse kinderuniversiteit, ECHO Junior Academy, was één van de kennisorganisaties die meewerkten aan het zogeheten SiS Catalyst project.

Het SiS Catalsyst project werd de afgelopen vier jaar uitgevoerd met middelen van de EU door organisaties die zich richten op kennisontwikkeling. Het doel was om programma's en instrumenten te ontwikkelen die kinderen aanspreken op hun kracht en identiteit en opdat zij zelf kunnen meedenken over hun eigen toekomst in het onderwijs en de samenleving. Het boek dat vandaag wordt gepresenteerd, brengt verslag uit van dit onderzoek.

Zo liet de Nederlandse kinderuniversiteit de afgelopen jaren basisschoolleerlingen uit Amsterdam Zuidoost, Den Haag en Zeeland kennis maken met het hoger onderwijs. Tijdens schoolvakanties bezochten de leerlingen hogescholen en universiteiten, deden ze academische vaardigheden op en werd gewerkt aan zelfvertrouwen en aan identiteitsontwikkeling. Met de ervaringen en inzichten van de Junior Academy en de andere kinderuniversiteiten binnen SiS Catalyst ontwikkelde ECHO de Diversity & Inclusion map: een monitoringsinstrument voor organisaties om te meten in hoeverre zij een inclusieve (leer)omgeving bieden voor hun leerlingen. Deze tool is ook opgenomen in het boek. Vrijwilligers van de Junior Academy reizen woensdag af naar Londen om hun ervaringen te delen tijdens de boekpresentatie in de House of Lords. Meer informatie over het boek is te vinden op www.echo-net.nl.

© Nationale Onderwijsgids