Normal_11936

DEN HAAG - Steeds meer basisscholen geven ouders informatie over hoe zij hun eigen kind kunnen ondersteunen bij de schoolontwikkeling. Toch geeft meer dan de helft van de ouders aan dat de school meer zou kunnen doen om hen bij de school en het leren van hun kind te betrekken.

Dit blijkt uit onderzoek onder ouders en schoolleiders in het primair onderwijs, dat de onderzoeksbureaus Ecorys en Oberon in opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap onlangs uitvoerden. Dat meldt de Rijksoverheid.

Het onderzoek laat zien dat schooldirecteuren ondersteuning thuis door ouders als belangrijkste vorm van ouderbetrokkenheid zien. In hun ogen is deze veel belangrijker dan een rol van de ouders binnen de muren van de school.

Zo'n driekwart van de scholen geeft lesmateriaal aan ouders mee voor gebruik thuis. Opvallend is dat slechts een kwart van de ouders aangeeft lesmaterialen voor thuis mee te krijgen. Dit aantal is gestegen ten opzichte van drie jaar geleden, toen slechts één op de tien ouders aangaf lesmaterialen te ontvangen om thuis met hun kind te oefenen.

Om scholen en ouders beter te ondersteunen in een optimale samenwerking heeft minister Van Bijsterveldt onlangs op Facebook een online platform gelanceerd: http://www.facebook.com/oudersenschoolsamen.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres