11 augustus 2014 om 19:30
< 1 min lezen

‘Leesvaardigheid beter met muziekles’

Het krijgen van zangles of het leren bespelen van een muziekinstrument kan helpen bij een leesachterstand. Dit blijkt uit een Amerikaans onderzoek onder honderden kinderen op middelbare scholen in Chicago en Los Angeles.

Onderzoekers van de Northwestern University volgden de kinderen voor langere tijd. Bij een groep kinderen van negen en tien jaar, die een jaar muzieklessen hadden gevolgd, bleef de leesscore stabiel in vergelijking met kinderen die geen muziekles kregen. Bij de laatste groep werd er een dip te zien in hun leesvaardigheid.
 
De onderzoekers vermoeden dat kinderen door het leren bespelen van een instrument hun concentratie, geheugen en aandacht verbeteren. Ook zou muziek een positief effect hebben op neurale functies.
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Basisschool in rouw vanwege noodlottig ongeval lerares

    Vandaag om 15:47
    • Basisonderwijs

    Leerlingen op Texel ontvangen Sinterklaas met zelfgeschreven lied

    Vandaag om 14:10

Aankomende evenementen

10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht