2 februari 2016 om 09:40
< 1 min lezen

‘Leerlingen leren beter door slimme tablets’

(ANP) - Reken- en taalonderwijs op basisscholen is gebaat bij de inzet van 'slimme' tablets. Deze tablets gebruiken software die zich aanpast aan het niveau van de leerlingen. Dit blijkt uit onderzoeken van de Radboud Universiteit Nijmegen en de Universiteit Twente onder ruim 2500 leerlingen. Dat meldt Kennisnet, de publieke organisatie voor onderwijs en ict.

De software laat leerlingen meteen weten of het antwoord goed of fout is. Na een goed antwoord krijgt de leerling een moeilijkere nieuwe vraag. Een leerling die een fout antwoord geeft, krijgt een minder moeilijke vraag. Daardoor blijken leerlingen meer en sneller te leren dan bij onderwijs zonder de slimme tablets. De leraar krijgt een elektronisch overzicht van de prestaties en kan zijn lessen daarop aanpassen.

“Elke leraar wil zijn leerlingen op hun eigen niveau lesgeven. Maar met meer dan twintig leerlingen in de klas is dat fysiek onmogelijk. We weten nu dat het met dit soort adaptieve onderwijstechnologie wel kan”, aldus Kennisnet.

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    AI-hulpleraar geeft nu ook les in Overijssel

    Vandaag om 12:05
    • Basisonderwijs

    Cao-overleg primair onderwijs hervat na de herfstvakantie

    Vandaag om 11:11

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant