‘Langs basisscholen moeten auto’s 30 kilometer per uur gaan rijden’
Uit nieuw onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat 162 basisscholen in Nederland langs wegen liggen waar 50 km/u mag worden gereden, zonder dat er een vrijliggend fietspad is. Het onderzoek is gebaseerd op openbare data over het Nederlandse wegennet en schoollocaties. Dat meldt de Fietsersbond.
Dat betekent dat dagelijks 36.184 kinderen over deze onveilige wegen moeten fietsen om bij hun schoolplein of -ingang te komen. Bij 90 van deze basisscholen is wel sprake van een zogenaamde schoolzone, maar dat is in de praktijk niet meer dan een bordje met ‘Let op’. Er mag in die straten nog steeds 50 km/u gereden worden – een levensgevaarlijke snelheid.
Naar school fietsen
“Kinderen moeten veilig en zelfstandig naar school kunnen fietsen. Het invoeren van 30 km/u rond scholen is een eenvoudige en bewezen maatregel die ongelukken helpt voorkomen,” zegt Ross Goorden, beleidsmedewerker van de Fietsersbond. “De veiligheid neemt toe als de snelheid daalt. En daar profiteert de hele buurt van.”
Gevaarlijke 50 km/u weg
In de provincie Zuid-Holland liggen maar liefst 43 scholen aan een gevaarlijke 50 km/u weg. Noord-Holland en Noord-Brabant volgen met respectievelijk 21 en 20 scholen. In landelijke provincies liggen de aantallen lager: in Zeeland is er maar één school langs een 50 km/u weg. Het verschil komt deels doordat provincies met de meeste inwoners ook de meeste basisscholen hebben, en deels doordat stedelijke gebieden vaker 50 km/u wegen zonder vrijliggend fietspad kennen.
Sommige gemeenten springen er negatief uit. In Rotterdam liggen 10 scholen langs gevaarlijke wegen, gevolgd door Almelo (7), Dordrecht (6) en Den Haag en Den Helder met elk 4.
Niet zelfstandig op de fiets
“Een onveilige schoolomgeving zorgt ervoor dat ouders hun kinderen minder zelfstandig laten fietsen,” zegt Goorden. “Daardoor brengen meer ouders hun kinderen met de auto naar school, waardoor het juist drukker en gevaarlijker wordt rond scholen. Zo ontstaat een vicieuze cirkel van chaos en onveiligheid, die we juist kunnen doorbreken door de snelheid naar 30 km/u te brengen.”
Veilige schoolomgevingen
De Fietsersbond roept gemeenten op om schoolomgevingen structureel veiliger te maken. De maximumsnelheid nú naar 30 km/u zorgt meteen voor een veiligere tocht naar school. Het herinrichten van straten, aanleg van fietspaden en andere verkeersmaatregelen zorgen ervoor dat kinderen ook in de toekomst zorgeloos naar school kunnen fietsen. Daarnaast pleit de Fietsersbond voor een beweegvriendelijke schoolomgeving waar kinderen niet alleen veilig zijn, maar ook gestimuleerd worden om te fietsen, wandelen en buitenspelen.
Goorden: “Zo voorkomen we ongelukken en maken we het verkeer rond scholen veiliger. En het belangrijkste: kinderen leren zelfstandig deelnemen aan het verkeer, krijgen meer beweging en hebben plezier tijdens het fietsen.”
Aantal scholen per provincie aan 50 km/u-wegen zonder fietspad |
Zuid-Holland: 43 Noord-Holland: 21 Noord-Brabant: 20 Overijssel: 19 Gelderland: 17 Limburg: 11 | Groningen: 11 Drenthe: 7 Friesland: 5 Utrecht: 4 Flevoland: 3 Zeeland: 1 |
Scholen langs 50 km/u-wegen zonder schoolzone |
Zuid-Holland: 28 Noord-Holland: 14 Noord-Brabant: 12 Overijssel: 9 | Limburg: 6 Utrecht: 2 Zeeland: 1 |
Gemeenten die er negatief uitspringen
Rotterdam (10), Dordrecht (6), Almelo (7), Den Haag, Den Helder (4), Roosendaal, Krimpen aan de IJssel, Heemskerk, Nijmegen en Westerwolde (3).