3 augustus 2012 om 12:52
< 1 min lezen

‘Kleinere klassen geven geen betere leesprestaties’

ANTWERPEN - Uit onderzoek van de Universiteit van Antwerpen blijkt dat kinderen niet beter lezen als ze les krijgen in een kleine klas. Dat meldt Klasse, een Vlaams magazine voor docenten.

Sofie De Bondt, student aan het Instituut voor Informatie- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen, onderzocht het effect van klasgrootte op de leesprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.

De Bondt analyseerde de gegevens van 3415 leerlingen uit het vierde leerjaar basisonderwijs in Vlaanderen. De resultaten tonen aan dat er geen uitgesproken verband bestaat tussen de grootte van een klas waarin leerlingen zitten, en de prestaties die ze behalen op een leesvaardigheidtest.

“Het onderzoek toont aan dat de klasgrootte geen voorspeller is voor leesprestaties”, aldus De Bondt.

In Vlaanderen wordt juist geïnvesteerd in het kleiner maken van schoolklassen. Onlangs riep de PvdA in Nederland op hetzelfde te doen. Volgens PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing raken klassen te vol, waardoor sommige scholen op ‘megastallen’ beginnen te lijken.

© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Doorstroomtoets van Cito vaakst gekozen door basisscholen

    Vandaag om 11:19
    • Basisonderwijs

    Basisschool Nieuwleuzen moet mogelijk stoppen met technieklessen vanwege vrijwilligerstekort

    Vandaag om 09:38

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant