3 augustus 2012 om 12:52
< 1 min lezen

‘Kleinere klassen geven geen betere leesprestaties’

ANTWERPEN - Uit onderzoek van de Universiteit van Antwerpen blijkt dat kinderen niet beter lezen als ze les krijgen in een kleine klas. Dat meldt Klasse, een Vlaams magazine voor docenten.

Sofie De Bondt, student aan het Instituut voor Informatie- en Onderwijswetenschappen van de Universiteit Antwerpen, onderzocht het effect van klasgrootte op de leesprestaties van leerlingen in het basisonderwijs.

De Bondt analyseerde de gegevens van 3415 leerlingen uit het vierde leerjaar basisonderwijs in Vlaanderen. De resultaten tonen aan dat er geen uitgesproken verband bestaat tussen de grootte van een klas waarin leerlingen zitten, en de prestaties die ze behalen op een leesvaardigheidtest.

“Het onderzoek toont aan dat de klasgrootte geen voorspeller is voor leesprestaties”, aldus De Bondt.

In Vlaanderen wordt juist geïnvesteerd in het kleiner maken van schoolklassen. Onlangs riep de PvdA in Nederland op hetzelfde te doen. Volgens PvdA-Kamerlid Tanja Jadnanansing raken klassen te vol, waardoor sommige scholen op ‘megastallen’ beginnen te lijken.

© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Basisscholen uit Dronten ontvangen nieuw lespakket over Tweede Wereldoorlog

    10 oktober 2025 om 14:16
    • Basisonderwijs

    Bonden willen meer aandacht voor het onderwijs in aanloop naar verkiezingen

    10 oktober 2025 om 13:01

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant