22 november 2012 om 09:55
< 1 min lezen

Kinderen en persoonlijke voornaamwoorden

GRONINGEN - Jacolien van Rij-Tange heeft onderzocht waarom persoonlijke voornaamwoorden gemakkelijk lijken voor volwassenen, maar moeilijk zijn voor kinderen. Binnenkort promoveert zij aan de Rijksuniversiteit Groningen op haar proefschrift Pronoun Processing. Computational, behavioral, and psychophysiological studies in children and adults.

Een voorbeeld van een frase waarin het bij kinderen soms misgaat, is ‘Gisteren sprak James met Rob. Hij bekende diefstal.’ Wie is die ‘hij’: Rob of James?

De oorzaak van deze ambiguïteit is dat persoonlijke voornaamwoorden als ‘hij’ en ‘hem’ geen vaste betekenis hebben, maar qua betekenis afhankelijk zijn van de context.

Verschillende factoren spelen een rol bij de interpretatie van voornaamwoorden, waaronder de structuur van de voorafgaande zin. Volwassenen weten meestal meteen naar wie het voornaamwoord verwijst. Kinderen interpreteren een voornaamwoord echter vaak anders dan is bedoeld door de spreker.

Via Nieuwsbank.nl

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Rechters geven gastlessen op basisscholen

    Vandaag om 12:12
    • Basisonderwijs

    Gymleraren kunnen niet meer rondkomen van alleen hun baan op de basisschool

    Vandaag om 11:07

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland