22 september 2017 om 14:52
< 1 min lezen

Integrale aanpak Leesproblemen, Laaggeletterdheid en Dyslexie

Goed kunnen lezen en schrijven is van enorme waarde in onze kennismaatschappij. Toch verlaat een kwart van de leerlingen de basisschool met een leesachterstand van twee jaar of meer, dat resulteert uiteindelijk jaarlijks in 50.000 laaggeletterden. Landelijk krijgt bijna 8 procent van de basisschoolleerlingen de diagnose dyslexie, dat is twee keer zoveel als de wetenschappelijk en maatschappelijk verantwoorde norm. En verder blijkt dat de kwaliteit van de begeleiding van leerlingen met lees- en/of spellingproblemen sterk wisselt van school tot school. Veel kinderen met dyslexie krijgen niet de zorg die ze nodig hebben omdat de voorzieningen op scholen te wensen overlaten. Dat zijn knelpunten die om een doortastende aanpak vragen.

Veel leesachterstanden zijn te voorkomen met goed leesonderwijs, tijdige interventies en met de juiste aandacht voor leerlingen bij wie het leerproces hapert.

Integrale aanpak

“Dyslexie is wat overblijft nadat laaggeletterdheid is bestreden.”

Op basis van wetenschappelijk onderzoek naar de relatie tussen laaggeletterdheid en dyslexie komt Prof. Dr. Aryan van der Leij (UvA) tot de stelling: als je kunt voorkomen dat leerlingen in het primair onderwijs zwakke lezers worden, houd je de echt dyslectische leerlingen over. Hij zegt:

“Als er nu iets duidelijk is geworden uit wetenschappelijk onderzoek is dat dyslexie en laaggeletterdheid vloeiend in elkaar overlopen. Het zijn posities aan de onderkant van geletterdheid waartussen alleen onderscheid gemaakt kan worden op basis van hetzelfde instrument: het verschil in invloed van intensieve, vroegtijdige, langdurige en doelgerichte interventies.”

Het LLD-Onderwijszorgtraject

In het Lexima LLD-Onderwijszorgtraject werken scholen systematisch aan een integrale, effectieve aanpak voor het voorkomen van leesproblemen, laaggeletterdheid en dyslexie én het bieden van adequate hulp bij hardnekkige lees- en spellingproblemen. 
 
Wilt u meer weten over dit thema dan kunt u gratis een regionale studiemiddag bijwonen, waarin u inzicht krijgt in de succesvolle (bovenschoolse) aanpak voor leerlingen met risico op leesproblemen en leerlingen met dyslexie. Ook maakt u dan kennis met de nieuwste preventieve, remediërende en compenserende programma’s van Lexima: Bouw!, Bereslim, Letterstad, Dexlex, Alinea en Read&Write. 

Data en plaatsen 

woensdag 4 oktober 2017 Roosendaal
woensdag 8 november 2017 Hoogeveen
woensdag 15 november 2017 Utrecht
woensdag 29 november 2017 Alkmaar

Klik hier voor meer informatie. 

Speciaal bestemd voor alle intern begeleiders, remedial teachers, dyslexie specialisten en schoolleiders in het primair onderwijs.

 

 (Dit is een advertorial van Lexima)

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Inspectie benadrukt strengere en gewijzigde toepassing van financiële sancties

    Vandaag om 13:44
    • Basisonderwijs

    Basisschool uit Utrecht ontvangt veel haatmail na besluit om te stoppen met Sinterklaas

    Vandaag om 11:47

Aankomende evenementen

27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht
28 Nov
PROMIS-ES symposium
  • Landelijk
03 Dec
Oratie Daan van Uhm
  • Limburg