9 februari 2017 om 11:20
< 1 min lezen

Hoogleraren: dyslexie en dyscalculie zijn het gevolg van slecht onderwijs

De toename van kinderen met dyslexie en dyscalculie is volgens drie hoogleraren het gevolg van slecht onderwijs. Meer oefenen zou leiden tot een beduidende afname van gediagnosticeerde kinderen met lees- en rekenproblemen. Dit meldt het Algemeen Dagblad.

Hoogleraar Anna Bosman van de Radboud Universiteit in Nijmegen onderzoekt sinds 2007 dyslexie. Volgens haar kan veel oefenen met spellingsregels en rekenvaardigheden een leerling met sprongen vooruit doen gaan. Zo gingen vijftig leerlingen na een intensieve rekentraining van zes weken gemiddeld met anderhalf jaar vooruit. Bosman is van mening dat de oorzaak van dyslexie en dyscalculie eerder moet worden gezocht in de onderwijsmethoden dan in het kind zelf. Uit haar studies blijkt dat met wetenschappelijk onderbouwde methodes kinderen met sprongen vooruitgaan. “Ik vraag me zelfs af of dyslexie wel bestaat.” 
 
Hoogleraren Kees Vernooy en Ben Maassen, allebei autoriteit op het gebied lees- en taalonderwijs, onderschrijven de bevindingen van Bosman. Leerlingen zouden moeten meer oefenen, en juist de leerlingen die meer moeite ondervinden bij spellen of rekenen hebben baat bij extra stampen.
 
De PO-Raad vindt de conclusie van de hoogleraren dat een deel van de dyslexie en dyscalculie wordt veroorzaakt door slecht onderwijs, te ver gaan. De Raad vindt het wel belangrijk dat hiernaar verder onderzoek wordt gedaan.
 
Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leerlingen stellen tijdens jaarlijks Kindervragenuur in de Tweede Kamer vragen over AI

    Vandaag om 09:25
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    Gisteren om 14:36

Aankomende evenementen

25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht