27 oktober 2016 om 11:08
< 1 min lezen

Drentse verhalen als hulpmiddel voor begrijpend lezen

Leerlingen op Drentse basisscholen krijgen hulp bij het begrijpend lezen. De nieuwe methode Echt Waor? Echt Waor! Bevat tien spannende historische verhalen uit de provincie die volgens de makers bijdragen aan het leesbegrip, dat in de provincie Drenthe gemiddeld iets lager ligt dan in de rest van het land. Dat meldt RTV Drenthe.

Het Huus van de Taol en stichting STiP (Streektaol in Projecten) hebben de leesmethode ontwikkeld als aanvulling op de al bestaande Drentse verhalen die worden gebruikt in de klassen. De bedoeling van de tien verhalen in Echt Waor? Echt Waor! is om historische kennis op een spannende manier aan te bieden in plaats van alleen droge feiten. Dat zegt Geert Woldman, voorzitter van STiP.

De verhalen die de kinderen binnenkort kunnen lezen, zijn door het Huus van de Taol en STiP zorgvuldig uitgezocht. Ze spelen zich af in Drenthe en zijn allemaal waar gebeurd. Op deze manier moet lezen interessanter en begrijpelijker worden voor basisschoolleerlingen. De verhalen zijn in het Drents geschreven; niet bedoeld om de kinderen Drents te leren, maar bedoeld als middel om het lezen beter onder de knie te krijgen. Wie Drents helemaal niet begrijpt, kan de vertelsels ook in het Nederlands lezen.

Door: Redactie Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Nieuwe kerndoelen zetten punt achter twintig jaar oude richtlijnen – dit moet je weten

    Gisteren om 14:36
    • Basisonderwijs

    Nieuwe brochure: zo wordt het primair onderwijs in 2026 bekostigd

    Gisteren om 13:58

Aankomende evenementen

25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht