27 juni 2012 om 09:57
< 1 min lezen

‘Donordenkers’ vergroot kennis over orgaandonatie bij basisschoolleerlingen

GRONINGEN - Onderzoeker Marion Siebelink van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) heeft een speciale lesmodule ‘Donordenkers.nl’ voor basisschoolleerlingen getest. Uit het onderzoek blijkt dat de kennis bij de leerlingen over orgaandonatie vergroot wordt.

Zowel leerlingen als leerkrachten vinden dat de module op een correcte en begrijpelijke manier wordt aangeboden.

In 2010 is de digitale lesmodule Donordenkers ontwikkeld door de Nederlandse Transplantatie Sitchting-Donorvoorlichting in het samenwerking met het UMCG met als doel om via het onderwijs kennis over orgaan- en weefseldonatie bij kinderen te vergroten.

De module is voor leerlingen van groep 7 en 8 van de basisschool en gaat in op alle facetten van orgaandonatie en transplantatie. In de lesmodule zijn informatie en meningen van elkaar gescheiden.

Nederland is het eerste land met een dergelijke lesmodule voor het basisonderwijs.

© Nationale Zorggids / Martijn Keitz

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    SCOPE Scholengroep lanceert integrale aanpak tegen agressie in het onderwijs

    Gisteren om 14:19
    • Basisonderwijs

    Week van Dyslexie: wat is dyslexie en hoe herken je het?

    Gisteren om 13:00

Aankomende evenementen

29 Oct
Jaarcongres Traumasensitief onderwijs
  • Noord-Holland
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant