9 juni 2016 om 16:19
< 1 min lezen

‘Baby’s die later geboren worden, hebben mogelijk betere schoolprestaties’

De hersenen van kinderen die een week na de gemiddelde zwangerschapsduur van veertig weken geboren worden, zijn mogelijk beter ontwikkeld dan de hersenen van baby's die één of twee week eerder geboren zijn, zo blijkt uit onderzoek. Dit meldt NU.nl.

Kinderen die in week 41 van de zwangerschap ter wereld kwamen, scoorden beter op toetsen dan kinderen die in week 39 of 40 geboren waren. Kinderen die geboren waren in week 41 hadden 2,8 procent meer kans op hoogbegaafdheid dan de kinderen uit week 39 of 40. 
 
Later geboren kinderen hadden vaker een afwijking bij de geboorte. Ook hadden ze meer kans (2,1 procent) op een lichamelijke handicap tegen de tijd dat ze naar school gingen en minder kans (3 procent) op matige vaardigheden op mentaal gebied. 
 
Het onderzoek is gedaan onder 1,4 miljoen kinderen op de basisschool en de middelbare school. De onderzoekers van de Northwestern University in Evanston (Verenigde Staten) analyseerden geboorte- en educatiegegevens van de kinderen. De resultaten van het onderzoek zijn nadrukkelijk associatief en laten geen directe oorzaak-gevolg relatie tussen later geboren worden en betere schoolprestaties zien.
 
© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Belangrijke mijlpaal in herziening curriculum met laatste kerndoelen

    21 november 2025 om 16:20
    • Basisonderwijs

    Winnaars Gouden Steunpilaar voor onderwijs ondersteunend personeel bekendgemaakt

    21 november 2025 om 08:51

Aankomende evenementen

23 Nov
Voorlichtingsavond ouderen Berechja College
  • Flevoland
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht