Artiesten roepen basisschooldirecteuren op om meer tijd te maken voor creativiteit
Uit cijfers en signalen uit het onderwijsveld blijkt dat basisscholen moeite hebben om creatieve vakken structureel aan te bieden, ondanks hun cruciale rol in de ontwikkeling van kinderen. Slechts 11 procent van de scholen met een positieve achterstandsscore die de School en omgeving-subsidie aanvroeg, kreeg deze daadwerkelijk. Bijna negen op de tien scholen willen meer creatieve lessen aanbieden, maar missen daarvoor de middelen. Dit treft vooral kinderen uit gezinnen met een lagere sociaal-economische status, omdat hun ouders vaker geen naschoolse (culturele) activiteiten kunnen betalen. Dat meldt Stichting Méér Muziek in de Klas.
Om dit te veranderen en deze scholen te ondersteunen, lanceert Méér Muziek in de Klas de campagne ‘Maak ruimte voor creativiteit’. Met steun van partners en ambassadeurs zoals Froukje, Karim Amghar, Jeangu Macrooy, India Sardjoe en Klaas van Kruistum roept de organisatie schoolleiders, schoolbesturen en het nieuwe kabinet op actief plek te creëren voor creativiteit: in het rooster, in de klas en in de naschoolse tijd.
Creatief onderwijs
In heel Nederland staat creatief onderwijs onder druk. Dit komt door onderwijsbezuinigingen, lerarentekorten en de nadruk op rekenen en taal. Basisscholen kunnen dit probleem niet alleen oplossen. Daarom zet Méér Muziek in de Klas vandaag zelf een stap naar voren met deze campagne. Dit jaar start de stichting een pilotproject en biedt een aantal basisscholen een intensief begeleidingstraject. Daar blijft het niet bij, want scholen met leerlingen die opgroeien in een kansarme omgeving en geen subsidie krijgen, kunnen vanaf vandaag via Méér Muziek in de Klas een startimpuls ontvangen om zelf gelijk aan de slag te gaan. De stichting ondersteunt scholen bij de samenwerking met lokale cultuurinitiatieven, het aantrekken van vakdocenten en fondsenwerving.
Sleutel tot kansengelijkheid
Want kunstonderwijs leert kinderen niet alleen cruciale vaardigheden zoals samenwerken en met lef en vertrouwen in het leven staan, maar is ook de sleutel tot kansengelijkheid. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Hoe kunst gelijke kansen schept’ (2024) van Mark Mieras. Daarom pleit Méér Muziek in de Klas ervoor om creatief onderwijs net zo normaal te maken als reken- en taalles. Het traject is een aansporing voor het komende kabinet om structureel meer ruimte te maken voor creativiteit op scholen: investeer in kunst- en cultuuronderwijs. Want pas als creativiteit serieus wordt genomen, kan elk kind zijn volledige potentieel benutten.
Op basisschool de Stromen in Alphen aan den Rijn wordt maandagochtend 10 november de campagne feestelijk afgetrapt met presentator Klaas van Kruistum en zangeres Babs. Vol enthousiasme zullen tientallen leerlingen een zang- en dans workshop van de zangeres volgen.
Verrassingslessen op basisscholen
Ook ambassadeurs zoals singer-songwriters Jeangu Macrooy en Froukje, schrijver en mbo-docent Karim Amghar, illustrator Hedy Tjin, olympisch breakdancer India Sardjoe en actrice Isabelle Kafando ondersteunen de campagne door het uitdragen van de oproep en het geven van verrassingslessen op basisscholen door heel Nederland. Op dinsdag 11 november bezoekt het campagneteam basisschool de Kern in Veendam en op woensdag 12 november Het Baken in Purmerend.