24 juli 2015 om 17:05
< 1 min lezen

Armoede leidt bij kinderen tot slechtere schoolprestaties

Uit een analyse van hersenscans blijkt dat kinderen die opgroeien in armoede slechter presteren op school. Volgens onderzoekers kan 20 procent van de verschillen tussen schoolprestaties van kinderen worden verklaard door het inkomen van de ouder. Dat meldt Klik.

De onderzoekers analyseerden hersenscans van gezonde kinderen en kinderen die opgroeien in armoede. Daaruit bleek dat de hersenscans van de kinderen in armoede structureel veranderen. In totaal werden mri-scans van 389 kinderen en jong volwassenen (van 4 tot 22 jaar) die zich normaal ontwikkelen onderzocht. De beelden werden gecombineerd met informatie over de schoolprestaties en sociale achtergrond van de kinderen.

Wat bleek is dat kinderen die onder de armoedegrens leven, gemiddeld 8 tot 10 procent minder grijze hersencellen hebben. Als het inkomen van de ouders erbij werd gehaald, bleek dat kinderen van wie de ouders 100 tot 150 procent van het minimuminkomen verdienen, 3 tot 4 procent minder grijze hersencellen hebben. Er is al veel onderzoek gedaan naar het verband tussen sociaal-economische omstandigheden en de schoolrijpheid en academische prestaties van kinderen. Volgens de onderzoekers leidt dit onderzoek mogelijk tot de conclusie dat armoedebestrijding meer effect heeft op leerprestaties dan aanpassingen in het onderwijs. 

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Zwolle investeert in toekomstbestendige schoolgebouwen

    Gisteren om 16:11
    • Basisonderwijs

    Basisschool in Gemert tijdelijk ontruimd na melding gaslucht

    Gisteren om 14:55

Aankomende evenementen

20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant
21 Nov
Onderwijsfestival
  • Utrecht
27 Nov
De Buitenlandbeurs
  • Utrecht