24 juli 2015 om 13:05
< 1 min lezen

Armoede leidt bij kinderen tot slechtere schoolprestaties

Uit een analyse van hersenscans blijkt dat kinderen die opgroeien in armoede slechter presteren op school. Volgens onderzoekers kan 20 procent van de verschillen tussen schoolprestaties van kinderen worden verklaard door het inkomen van de ouder. Dat meldt Klik.

De onderzoekers analyseerden hersenscans van gezonde kinderen en kinderen die opgroeien in armoede. Daaruit bleek dat de hersenscans van de kinderen in armoede structureel veranderen. In totaal werden mri-scans van 389 kinderen en jong volwassenen (van 4 tot 22 jaar) die zich normaal ontwikkelen onderzocht. De beelden werden gecombineerd met informatie over de schoolprestaties en sociale achtergrond van de kinderen.

Wat bleek is dat kinderen die onder de armoedegrens leven, gemiddeld 8 tot 10 procent minder grijze hersencellen hebben. Als het inkomen van de ouders erbij werd gehaald, bleek dat kinderen van wie de ouders 100 tot 150 procent van het minimuminkomen verdienen, 3 tot 4 procent minder grijze hersencellen hebben. Er is al veel onderzoek gedaan naar het verband tussen sociaal-economische omstandigheden en de schoolrijpheid en academische prestaties van kinderen. Volgens de onderzoekers leidt dit onderzoek mogelijk tot de conclusie dat armoedebestrijding meer effect heeft op leerprestaties dan aanpassingen in het onderwijs. 

© Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Leesbevorderingsaanpak werkt, kinderen massaal lid van de bibliotheek

    Vandaag om 10:57
    • Basisonderwijs

    Kwart van de jongeren één keer per maand online buitengesloten

    Vandaag om 09:35

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht