Kabinet heeft onvoldoende zicht op resultaten miljardeninvestering onderwijs
18 mei 2022 om 12:16
< 1 min lezen

Kabinet heeft onvoldoende zicht op resultaten miljardeninvestering onderwijs

De Rekenkamer is al met al vernietigend over de uitvoering van het Nationaal Programma Onderwijs, dat in de coronacrisis is aangekondigd om achterstanden bij leerlingen weg te werken. De 8,5 miljard euro die het vorige kabinet hiervoor opzij zette, zijn “bijna legendarisch” door de omvang, zegt Barbara Joziasse, collegelid van de Algemene Rekenkamer. “Dat kan een hele goede investering zijn om leerachterstanden weg te halen, maar omdat er niet wordt gestuurd op concrete doelen en indicatoren, kom je er over drie, vier, vijf jaar pas achter wat het effect is.”

Maatschappelijk grote gevolgen

Het is voor haar een voorbeeld van een investering met “maatschappelijk grote gevolgen die later zichtbaar worden”. En dat is zorgelijk: “Het gaat echt om kinderen.” Doordat er geen doelen zijn, kan het ministerie ook niet goed zien of er bijsturing nodig is, oordeelt de Rekenkamer.

Lerarentekort 

Uit onderzoek blijkt dat het zo’n vier op de tien schoolleiders niet lukte om leraren aan te trekken met het geld uit het Nationaal Programma. Door het lerarentekort is de subsidie niet alleen minder effectief, maar het benadeelt zelf scholen met de kwetsbaarste kinderen. De miljardeninvestering zorgde voor extra vraag naar leerkrachten, waardoor scholen “in feite met elkaar gaan concurreren om personeel, wat nadelig is voor scholen met de grootste risico’s op achterstanden”.

Misbruikbestrijding

Ook schiet de misbruikbestrijding tekort van twee subsidieregelingen die onder het programma vallen. “Het ministerie voert onvoldoende controles uit om vast te stellen of ontvangers van de subsidies aan alle voorwaarden en verplichtingen voldoen.”

Verbeteringen

Er zijn recent door het nieuwe kabinet wel verbeteringen aangebracht, onder meer naar aanleiding van onderzoek door de Rekenkamer. Zo wordt een groter deel van het geld verdeeld “aan de hand van het risico op onderwijsachterstanden” en is de looptijd van het programma met twee jaar verlengd. De toezichthouder is daarover positief, en noemt de reactie “constructief”.

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    DUO publiceert definitieve bekostigingsbeschikkingen voor 2025

    Gisteren om 14:41
    • Basisonderwijs

    Medewerker basisschool Meppel verdacht van seksueel misbruik

    Gisteren om 09:05

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht