5 juli 2021 om 06:37
< 1 min lezen

Kinderboekenschrijvers maken zomerverhalen om lezen te stimuleren

Verschillende kinderboekenschrijvers zetten zich in om meer kinderen deze zomer aan het lezen te krijgen. Dit doen zij door verhalen te schrijven die gepersonaliseerd kunnen worden door ouders en leraren. Schrijvers Tosca Menten (Dummie de mummie), Manon Sikkel (Geheim agent oma) en Maren Stoffels (Dreadlocks & lippenstift) doen mee. De verhalen worden in samenwerking met leermiddelenontwikkelaar Blink gemaakt.

Gedurende zes weken komt elke week een nieuw hoofdstuk online, waarin leraren en ouders onder meer de naam van de school, conciërge en leraar kunnen invullen. Zo speelt het verhaal zich op de school van de leerling af. Doel van deze persoonlijke zomerverhalen is om kinderen van groep 3 tot en met 8 te motiveren om te gaan lezen.

Volgens Stichting Lezen, een organisatie die zich richt op leesbevordering onder kinderen, zijn initiatieven om kinderen in de zomer te laten lezen nodig. “Kinderen lezen dan vaak minder, doordat ze niet op school zitten. Wordt er thuis niet meer gelezen, dan kunnen leesachterstanden ontstaan”, aldus een woordvoerster. De zegsvrouw denkt dat ook dit initiatief kan helpen om kinderen aan te spreken. “Mensen zijn nieuwsgierig naar wat er dichtbij gebeurt. Ik kan me dan ook voorstellen dat dit kinderen aanspreekt.”

Door: ANP

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Messen in rugzak zorgen voor onrust op basisschool in Made

    Gisteren om 15:34
    • Basisonderwijs

    Scholenbestuur AWBR in financieel zwaar weer

    Gisteren om 15:00

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht