6 juni 2012 om 19:19
< 1 min lezen

‘Ontvrienden leidt tot agressie’

Voor het onderzoek kregen 185 jongens en meisjes uit groep 7 en 8 van de basisschool te horen dat ze meededen aan een spel. Ze moesten een profiel opstellen, dat door leeftijdsgenoten beoordeeld zou worden. In werkelijkheid kreeg een deel een neutrale, maar fictieve reactie, zoals ‘deze persoon leest graag’, en een deel een negatieve reactie, zoals ‘deze persoon lijkt me een beetje saai’.

Vervolgens vulden de kinderen vragenlijsten in over de juryleden, mochten ze de juryleden geld toekennen en commentaar geven dat zogenaamd op de website van het spel zou verschijnen.

Uit de reacties bleek dat zowel jongens als meisjes met name agressief waren wanneer ze dachten dat de afwijzing opzettelijk was. Boosheid en een deuk in hun ego bleken minder belangrijk.

De kans op deze vorm van ‘incidentele’ afwijzing is groter geworden nu kinderen zich vaker op het internet begeven, vinden de onderzoekers. Met het onderzoek hopen de wetenschappers bij te dragen aan preventie- en interventieprogramma’s voor kinderen waarin agressie aangepakt wordt. 

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Toename van het aantal pabo-studenten in Zeeland biedt opluchting

    Vandaag om 09:43
    • Basisonderwijs

    Leegstaande basisschool in Hengstdijk zoekt nieuwe bestemming

    Vandaag om 09:41

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht