18 juli 2012 om 11:46
< 1 min lezen

Dyslexiesoftware heeft effect

ZOETERMEER - Marrith Hoenderken heeft onderzoek gedaan naar de effecten van dyslexiesoftware. In een artikel in Tijdschrift voor Remedial Teaching (20012/3) doet zij de resultaten daarvan uit de doeken. Dat meldt Speciaalonderwijs.kennisnet.nl.

Een van de belangrijkste uitkomsten van Hoenderkens onderzoek is dat compenserende software het sociaal-emotioneel functioneren, het lezen en de spellingsvaardigheid van kinderen positief beïnvloedt. Dankzij deze software worden door dyslexie veroorzaakte hindernissen beperkt en kunnen zij op hun eigen intelligentieniveau dingen doen.

Twee veelgebruikte programma’s zijn Sprint Plus en Kurzweil 3000, ’tekst-naar-spraaksoftware’ die kinderen ondersteunt wanneer zij studeren, schrijven en lezen. Om dergelijke programma’s nog meer effect te laten sorteren, moet volgens Hoenderken meer evidence-based onderzoek worden gedaan.

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Zeeuwse docenten maken kans op titel ‘Leraar van het Jaar’

    Vandaag om 09:30
    • Speciaal Onderwijs

    Gespreksvaardigheid van achtstegroepers is de afgelopen jaren sterk afgenomen

    4 december 2025 om 11:13

Aankomende evenementen

09 Dec
Open dagen
  • Zuid-Holland
09 Dec
Informatieavond, open huis en open lesmiddagen bij Gerrit Rietveld College
  • Utrecht
10 Dec
Proefstuderen faculteit Managementwetenschappen
  • Landelijk