18 juli 2012 om 07:46
< 1 min lezen

Dyslexiesoftware heeft effect

Een van de belangrijkste uitkomsten van Hoenderkens onderzoek is dat compenserende software het sociaal-emotioneel functioneren, het lezen en de spellingsvaardigheid van kinderen positief beïnvloedt. Dankzij deze software worden door dyslexie veroorzaakte hindernissen beperkt en kunnen zij op hun eigen intelligentieniveau dingen doen.

Twee veelgebruikte programma’s zijn Sprint Plus en Kurzweil 3000, ’tekst-naar-spraaksoftware’ die kinderen ondersteunt wanneer zij studeren, schrijven en lezen. Om dergelijke programma’s nog meer effect te laten sorteren, moet volgens Hoenderken meer evidence-based onderzoek worden gedaan.

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Rijdende School al 70 jaar onderwijsvoorziening voor kermiskinderen

    Gisteren om 08:57
    • Speciaal Onderwijs

    Onthaasten

    18 augustus 2025 om 08:21

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht