8 augustus 2012 om 08:02
< 1 min lezen

Kans op diploma hoger onderwijs al jong bepaald

Een college is in de Verenigde Staten een onderwijsinstelling die geaccrediteerd is om academische graden te verlenen, maar verleent alleen bachelor degrees, of lager, associate degrees.

De onderzoekers volgden de ontwikkeling van een groep van 430 kleuters. Sociale vaardigheden en gedrag bij de vierjarigen bleken van groter belang te zijn voor uiteindelijk studiesucces dan hun academische vaardigheden.

“Niet rekenen en leesvaardigheid waren de belangrijkste indicatoren bij peuters en kleuters voor het op latere leeftijd behalen van een diploma in het hoger onderwijs, maar of ze goed hun aandacht bij de les konden houden en taken konden uitvoeren”, aldus leider van het onderzoek Megan McClelland. Een goed reken- en taalvermogen op jonge leeftijd bleek zelfs nauwelijks een garantie te zijn voor succes op latere leeftijd.

Het goede nieuws voor ouders is volgens de onderzoekers dat sociale vaardigheden en doorzettingsvermogen aangeleerd kunnen worden.

“Iemand kan briljant zijn, maar dat betekent niet automatisch dat hij meteen ook het vermogen heeft zich te concentreren wanneer dat gevraagd wordt of een taak moet uitvoeren”, vervolgt McClelland.

De wetenschap menen dat de nadruk in de vroeg- of voorschoolse educatie, die in Amerika op preschools wordt gegeven, derhalve zou moeten liggen op het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het oefenen in het uitvoeren van taken, dan academische vaardigheden als rekenen en taal.

© Nationale Onderwijsgids / Arend Jan Wonink

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Onderzoek naar onveilige werksfeer op Baarnsch Lyceum

    Vandaag om 11:49
    • Docenten

    Medewerker basisschool Meppel verdacht van seksueel misbruik

    Vandaag om 09:05

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht