4 september 2012 om 10:20
< 1 min lezen

Belgisch onderzoek naar leerstoornissen in het basisonderwijs

 

GRONINGEN - Hoewel het een Belgische studie betreft, zijn de uitkomsten van een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB) ook interessant voor het onderwijs in Nederland. Uit een studie van de VUB blijkt dat 10,5 procent van de Belgische leerlingen in het laatste jaar van het basisonderwijs minimaal één leerstoornis heeft. Opmerkelijk genoeg heeft in het eerste leerjaar slechts 3,5 procent van hen te maken met bijvoorbeeld ADHD of dyslexie. Daarover bericht Kinderspul.blog.nl.

 

Het onderzoek van wetenschappers van de faculteit Psychologie en Educatiewetenschappen van de VUB spitste zich toe op 11.700 Nederlandstalige scholieren in Vlaanderen en Brussel. Zij bekeken bij die kinderen het aantal gestelde diagnoses van stoornissen als autisme, ADHD, dyslexie en dyscalculie. Uit de onderzoekscijfers wordt duidelijk dat gemiddeld 7,5 procent van alle kinderen in het basisonderwijs minstens één leerstoornis heeft. Bij 17 procent van de onderzochte kinderen is sprake van een meervoudige leerstoornis. Dyslexie is de meest gediagnosticeerde stoornis.

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    TBI Praktijkfonds en The Brink Agency brengen onderwijs tot leven

    Vandaag om 15:34
    • Basisonderwijs

    Achtstegroepers Maastricht mogen aankomend schooljaar niet zelf een middelbare school kiezen

    Vandaag om 12:23

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant