10 oktober 2012 om 07:52
< 1 min lezen

Nobelprijswinnaar biedt zesjesleerlingen hoop

Er is nog hoop voor slechte leerlingen, lijkt de moraal van het verhaal. John Gurdons jaren op Eton College waren geen onverdeeld succes. Hij raakte diverse malen in de problemen en luisterde slecht, schreef zijn leerkracht in zijn rapport. Het nastreven van een wetenschappelijke carrière zou niet meer dan tijdverspilling zijn.

“Zijn werk is verre van bevredigend”, schreef de leerkracht. “Als hij zich niet eens eenvoudige biologische feiten eigen kan maken maakt hij geen kans om het tot wetenschapper te schoppen en het zou je reinste tijdverspilling zijn, zowel voor hem als voor diegenen die hem moeten onderwijzen.”

Nadat Gurdon op Oxford had gekozen voor een studie klassieke talen, besloot hij over te stappen op zoölogie. In 1962 toonde hij dat een gemodificeerde eicel, waarvan de kern was vervangen door de kern van een volgroeide darmcel, in staat was zich te ontwikkelen tot een gewone kikker.

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Bezwaren Cornelius Haga Lyceum afgewezen door Raad van State

    Vandaag om 12:48
    • Voortgezet Onderwijs

    Steeds meer vrije scholen in Nederland

    Vandaag om 09:16

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland