17 oktober 2012 om 23:22
< 1 min lezen

Lichamelijke beweging verbetert schoolprestaties leerlingen speciaal onderwijs

GRONINGEN – Onderzoeker Pieter Jelle Vuijk stelt dat er meer aandacht moet komen voor sport en bewegen bij leerlingen in het speciaal onderwijs, zo meldt artstennet.nl.

Kinderen met een verstandelijke beperking of kinderen die op de grens zitten van een verstandelijke beperking, kampen vaak met motorische problemen. Daarom is het volgens Vuijk belangrijk dat juist deze groep meer gaat sporten en dat zij hun bewegingsvaardigheden trainen.

In het onderzoek stelt Vuijk dat er een verband is tussen de motoriek van de kinderen en hun prestaties op het gebied van rekenen, lezen en spelen. Ook ontdekte hij relaties tussen fitheid en het denkproces van een kind.

© Nationale Onderwijsgids / Melissa Huisman

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    ECIO publiceert De Staat van Inclusief Onderwijs 2025

    Gisteren om 13:34
    • Speciaal Onderwijs

    Limburgse kinderen vaker ongeoorloofd op vakantie onder schooltijd dan vijf jaar geleden

    12 december 2025 om 15:57

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant