Samenvatten met Twitter
Samenvatten is voor veel leerlingen een moeilijke opgave. De meeste samenvattingen die ik te zien krijg, hebben meer de vorm van een opstel. Het complete boek wordt bijna overgeschreven. Natuurlijk is dit een methode om stof tot je te nemen, maar of het economisch efficiënt is... Een andere groep leerlingen doet helemaal niet aan samenvatten, hun toetsvoorbereiding bestaat voornamelijk uit het doorlezen van het boek, of het lenen van een samenvatting van iemand anders. Het grootste gevaar is dan dat de fouten van anderen hierbij voor de waarheid aangezien worden. Chargerend zijn de eerste groep voornamelijk meisjes en de tweede jongens.
Om leerlingen aan te zetten tot het maken van compacte samenvattingen laat ik ze wel eens een spiekbriefje maken. Ik geef ze een kwart A4-tje waar ze de belangrijkste zaken op moeten zetten. Daarnaast maak ik regelmatig met de klas mindmaps op het bord over een economisch onderwerp. Dit werkt vooral goed om de verbanden tussen verschillende begrippen aan te geven. Beide opdrachten werken, maar in de zoektocht naar afwisseling en verbetering, had ik nog steeds behoefte aan een andere soort opdracht die de leerlingen aanspreekt.
Op Twitter kwam ik het volgende idee tegen: Ipad cursus samenvatten 2.0 * Een blog over dat samenvatten op Twitter dagelijks gedaan wordt en dat leerlingen hierdoor beter hoofd- en bijzaken kunnen scheiden. De docent had zijn leerlingen examenstof via Twitter laten samenvatten. Van het idee werd ik direct enthousiast. Na een paar dagen brainstormen met mezelf kwam ik tot de volgende opdracht:
• Stuur in 10 tweets de belangrijkste onderwerpen van de paragraaf
• Stuur daarnaast een tweet met een foto / plaatje over de stof
• Stuur een tweet met een filmpje over de stof
• Sluit elke tweet af met #C14 (mijn lokaalnummer) en #paragraafnummer
• Retweet van de andere paragrafen de beste tweet
Deze experimentele les leek mij zeer geschikt voor mijn 4havo-groep. In die klas zit een aantal twitterverslaafden en de leerlingen reageren altijd zeer enthousiast op activerende werkvormen. Op het moment dat ik de leerlingen de opdracht gaf om de les erna een opgeladen mobiele telefoon of Ipad mee te nemen werd dat dan ook met gejuich ontvangen.
De toetsstof had ik verdeeld onder de leerlingen en de opdracht in de ELO gezet. Het was een bijzondere les, zeker ook omdat een aantal leerlingen vanuit huis meededen en niet fysiek in het lokaal aanwezig waren. De leerlingen gingen fanatiek aan de slag. Via #C14 kon ik volgen wat iedereen twitterde. Het digibord werkt prima als Twitterwall, zodat ook de leerlingen konden meekijken. Met mijn eigen Twitteraccount gaf ik complimenten en op- en aanmerkingen op de tweets van de leerlingen. De goede tweets verdienden uiteraard een favourite en een aantal van de allerbeste heb ik geretweet.
Bij zo’n experimentele les als deze is het altijd een verrassing of je plan ook daadwerkelijk goed uitpakt. Gelukkig werd ik zeer positief verrast door de les. Er werden echt inhoudelijk zeer goede tweets verzonden. Ook de filmpjes waren de moeite waard. Vragen als hoe omschrijf ik het kapitaaldekkingsstelsel in 140 tekens is voer voor een mooie discussie. Het belangrijkste doel van de les was dan ook zeker bereikt. Al ruim twee weken voor de toetsweek waren de leerlingen aan de slag met samenvatten en bezig met economische begrippen. Dat #C14 ook nog trendingtopic in Nederland werd was een hele mooie bonus.
* Blog Molkar 25 Mei 2012
Noot van redactie: Wegens een technische omzetting op 15-11-12 om 16.00uur worden de daarvoor behaalde scores niet getoond. Op dat moment had Evelien 37 stemmen! Verdient Evelien het om te winnen? ‘Tweet,’ ‘Like’ en ‘Respect’ dit artikel!
© Nationale Onderwijsgids / Ingezonden door: Evelien Hoekman