22 november 2012 om 07:55
< 1 min lezen

Kinderen en persoonlijke voornaamwoorden

Een voorbeeld van een frase waarin het bij kinderen soms misgaat, is ‘Gisteren sprak James met Rob. Hij bekende diefstal.’ Wie is die ‘hij’: Rob of James?

De oorzaak van deze ambiguïteit is dat persoonlijke voornaamwoorden als ‘hij’ en ‘hem’ geen vaste betekenis hebben, maar qua betekenis afhankelijk zijn van de context.

Verschillende factoren spelen een rol bij de interpretatie van voornaamwoorden, waaronder de structuur van de voorafgaande zin. Volwassenen weten meestal meteen naar wie het voornaamwoord verwijst. Kinderen interpreteren een voornaamwoord echter vaak anders dan is bedoeld door de spreker.

Via Nieuwsbank.nl

 

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van basisonderwijs
    • Basisonderwijs

    Nieuwe basisscholen voor Driebergen, want oude gebouwen zijn niet meer geschikt voor onderwijs

    Vandaag om 11:29
    • Basisonderwijs

    Koningin Máxima bij start onderzoek cultuureducatie Méér Muziek in de Klas

    Gisteren om 15:12

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland