14 december 2012 om 17:01
< 1 min lezen

Speciaal onderwijs voor hoogbegaafden, zinvol of niet?

AMSTERDAM – Volgens Lianne Hoogeveen, hoofd van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek (CBO) van het Radboud Universiteit in Nijmegen, moet er geëvalueerd worden of hoogbegaafden iets opsteken van de extra aandacht die zij sinds een aantal jaar krijgen. “Er moet gekeken worden wat werkt”. Uit onderzoek van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) blijkt dat het aantal leerlingen dat het hoogste niveau rekenen of lezen haalt, in Nederland zelfs afneemt, zo meldt de Volkskrant.

In het regeerakkoord heeft het kabinet de ambitie uitgesproken om tot de vijf beste onderwijslanden te horen. Basisscholen en vwo-scholen hebben daarom dit jaar samen twintig miljoen euro gekregen voor onderwijs voor de allerbeste leerlingen. Voor 2013 is zelfs dertig miljoen beschikbaar, wat bedoeld is voor de twintig procent best presterende leerlingen.

Van alle basisscholen heeft eenderde een zogeheten plusklas waar de allerslimste en hoogbegaafde kinderen enkele uren per week werken aan speciale projecten waarin meerdere disciplines samenkomen. Bij de middelbare scholen is dit percentage 68 procent.

Staatssecretaris van Onderwijs Sander Dekker (VVD) laat weten dat er recent  verschillende onderzoeken zijn gestart door de NWO naar de excellente leerlingen.

© Nationale Onderwijsgids / Jannes Oosterveld

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Tien kinderen met beperking in Geldrop per 1 januari mogelijk zonder specialistische kinderopvang

    Vandaag om 08:37
    • Speciaal Onderwijs

    Provincie Drenthe investeert in leerlingenvervoer voor praktijkonderwijs

    Gisteren om 14:48

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant