18 december 2012 om 14:46
< 1 min lezen

Delfts onderzoek naar ontwerpen voor kinderen met autisme

DELFT - Vandaag promoveert industrieel ontwerper Helma van Rijn aan de TU Delft. Centraal in haar onderzoek staat de vraag hoe men goede producten voor autistische kinderen ontwerpt. Daarover bericht de website van TU Delft.

Van Rijn komt tot de slotsom dat ontwerpers zich voorafgaand aan het ontwerpen moeten ‘onderdompelen’ in hun doelgroep. “Kinderen met autisme hebben, net als iedereen, producten en diensten nodig die passen bij hun specifieke behoeften en ervaringen.”

Haar conclusie is ook door te trekken naar andere moeilijk bereikbare doelgroepen, zoals dementerende ouderen.

Van Rijn wijst erop dat direct contact met autistische kinderen of een ontmoeting met verzorgers of behandelaars de enige manier is om dichter bij de behoeften en ervaringen van deze groep kinderen te komen.

Van Rijn onderzocht op welke wijze ontwerpers betekenisvolle ontmoetingen kunnen hebben met kinderen met autisme en hun verzorgers. Die ontmoetingen zijn nodig om zichzelf te informeren en te inspireren in hun ontwerpproces.

Dat deed Van Rijn door studenten Industrieel Ontwerpen van de TU Delft een aantal keren te ‘confronteren’ met een groep autistische kinderen.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Tien kinderen met beperking in Geldrop per 1 januari mogelijk zonder specialistische kinderopvang

    Vandaag om 08:37
    • Speciaal Onderwijs

    Provincie Drenthe investeert in leerlingenvervoer voor praktijkonderwijs

    Gisteren om 14:48

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant