28 januari 2013 om 06:39
< 1 min lezen

Europees onderzoek: Nederland pionier op dyslexiegebied

Uit het onderzoek komt naar voren dat het Nederlandse ‘Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling’ (PDD&B) erg waardevol is. Dankzij dit protocol is het mogelijk om dyslexie, en mogelijke oorzaken van spelling- en leesproblemen, bij basisschoolleerlingen snel te herkennen.

Het onderzoek wijst uit dat vooral het vermogen van kinderen om met taalklanken om te gaan en de snelheid waarmee zij letters en cijfers kunnen benoemen, sterke voorspellers van dyslexie zijn.

Het maakt uit welke taal een kind moet leren. Hoe complexer de taal, hoe meer moeite dyslectische kinderen hebben om goed te leren lezen. Fins is voor hen een relatief eenvoudige taal, Engels een moeilijke taal. Nederlands bevindt zich qua moeilijkheidsgraad tussen deze talen.

Bij het onderzoek waren 1.114 dyslectische en 1.138 niet-dyslectische kinderen betrokken, verdeeld over zes taalgebieden. Namens Nederland participeerden het Regionaal Instituut voor Dyslexie (RID) en Universiteit Maastricht in het onderzoek.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    School voor speciaal onderwijs stelt vacaturestop in om financiën te herstellen

    Vandaag om 15:27
    • Speciaal Onderwijs

    Staphorst roept automobilisten op om extra op schoolgaande kinderen te letten

    Gisteren om 09:20

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht