30 januari 2013 om 10:56
< 1 min lezen

KNAW wil grondige herziening informaticaonderwijs

AMSTERDAM - De Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW) heeft in een advies aan het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap de wens kenbaar gemaakt om het informatica-aanbod op middelbare scholen grondig te herzien. Dat meldt het ANP.

Zo pleit de KNAW voor de invoering van een verplicht vak in de onderbouw van havo en vwo. Dit nieuwe vak moet de ‘digitale geletterdheid’ van de scholieren vergroten, om hen zo een beter inzicht te geven in de impact en risico’s van digitale communicatie.

Hoewel de huidige jeugd erg ervaren is in het gebruik van internet en technologie, missen zij volgens de KNAW basisvaardigheden die nodig zijn in een samenleving die steeds meer gedomineerd wordt door dergelijke technologie.

Hogescholen en universiteiten worden daarbij opgeroepen tot het opleiden van een nieuwe lichting docenten die dit nieuwe vak, informatie en communicatie, vorm moet geven. Daarnaast wordt ook het ministerie van Economische Zaken opgeroepen om mee te werken aan deze ontwikkeling.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Update rechtszaak overleden jongen (16) na vuurwapengebeurtenis op Hofstad Lyceum

    Gisteren om 10:13
    • Voortgezet Onderwijs

    Werkgevers kunnen via DUO controleren of een diploma echt is

    8 september 2025 om 10:17

Aankomende evenementen

22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Nederlands Congres Schoolaanwezigheid 2025
  • Gelderland
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht