20 maart 2013 om 12:26
< 1 min lezen

Begeleiding slimme basisscholieren laat flink te wensen over

Vaak wordt de extra lesstof die deze groep leerlingen tijdens de lessen maakt niet nagekeken en weten de dienstdoende docenten zelf niet eens waar deze lesstof over gaat. De extra stof voor slimmere leerlingen lijkt daarom nogal eens op een soort bezigheidstherapie vindt Simone Doolaard, een van de onderzoekers.

Voor het onderzoek werden de slimme leerlingen en hun leerkrachten een jaar lang gevolgd. Op alle scholen waar het onderzoek werd afgenomen was sprake van een speciaal lesprogramma voor deze leerlingen. Meestal bestaat dit uit extra lesstof, maar het kan ook in de vorm zijn van een speciale klas. De slimme leerlingen werden bij het maken van de moeilijkere stof nauwelijks ondersteund door hun docenten, terwijl deze stof voor hun op een gelijk niveau is als de reguliere stof voor de rest van de leerlingen.

De gang van zaken is volgens de onderzoekers een gevolg van de visie op onderwijs in Nederland. Deze is vooral gericht op het mee laten komen van de zwakkere leerlingen, zodat zij niet uitvallen. Hierdoor worden de meeste leerlingen tot aan het gemiddelde niveau onderwezen, maar is het lastig voor slimme leerlingen om hieraan te onstijgen.

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van speciaal onderwijs
    • Speciaal Onderwijs

    Scholen hele dag gesloten vanwege brand bij afvalverwerkingsbedrijf Attero

    Vandaag om 09:54
    • Speciaal Onderwijs

    Steeds meer vrije scholen in Nederland

    Vandaag om 09:16

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht