25 maart 2013 om 07:58
< 1 min lezen

Dove en slechthorende kinderen minder populair in de klas

NIJMEGEN - Woensdagmiddag promoveert Nina Wolters aan de Radboud Universiteit Nijmegen op haar proefschrift Social participation of deaf youth in school. Uit haar dissertatie blijkt onder andere dat slechthorende leerlingen op de reguliere school minder populair zijn dan kinderen die goed kunnen horen. Daarover bericht de website van de Nijmeegse universiteit.

Gedragswetenschapper Wolters onderzocht de sociale status van 155 dove en slechthorende leerlingen en vijftienhonderd horende jongeren in groep 8 en in de brugklas en tweede klas van het voortgezet onderwijs.

In het regulier onderwijs vormt de relatie met de leerkracht geen belemmering voor doven en slechthorenden. Wel ervaren dove en slechthorende kinderen vaker problemen met de acceptatie door horende klasgenoten of hun populariteit in de klas. De overgang van basisschool naar middelbare school is voor hen een grote uitdaging.

In groep 8 voelen de dove/slechthorende jongens zich vaker minder sociaal aanvaard in de klas dan horende klasgenoten, in de brugklas geldt dat juist voor de dove/slechthorende meisjes.

In het speciaal onderwijs is de relatie met de leerkracht het belangrijkst voor het welbevinden van dove en slechthorende leerlingen. Maar ook hier zou de acceptatie door klasgenoten beter kunnen.

© Nationale Onderwijsgids / Richard Heeres

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Dit gebeurde er in 2025 in het voortgezet onderwijs

    Vandaag om 12:46
    • Voortgezet Onderwijs

    Verdachte gymdocente keert niet terug op Connect College in Echt

    Vandaag om 11:03

Aankomende evenementen

07 Jan
Informatieavond (ouders) Van Lodenstein College
  • Gelderland
08 Jan
Open dag voor de leerlingen (komst met de basisscholen) Van Lodenstein College
  • Gelderland
09 Jan
Open avond en open dag Katholieke Scholengroep Etten-Leur
  • Noord-Brabant