4 april 2013 om 17:39
< 1 min lezen

Filosofieonderwijs basisschool goed voor democratie

UTRECHT - In zijn promotieonderzoek 'Democratie leren door filosoferen', dat hij op 17 april verdedigt aan de Universiteit voor Humanistiek, schrijft pabo-docent van Hogeschool Inholland Rob Bartels over de toegevoegde waarde van filosofieonderwijs aan basisscholieren. 

Daarbij heeft Bartels vooral gekeken naar de bijdrage aan democratische vaardigheden en attituden onder basisscholieren door het gebruik van filosofie. Filosofie helpt kinderen om hun eigen mening helder te krijgen, meer waarde te zien in verschillen en beter in staat te zijn in gesprek te gaan met anderen. Bartels ziet daarbij graag een extra functie van filosofie, namelijk het aanleren van een kritische blik op de eigen mening.

Voor zijn onderzoek observeerde en ondervroeg Bartels leraren en leerlingen uit 16 groepen op vier basisscholen. Het filosoferen met kinderen bleek een positief effect te hebben op hun democratische burgerschapsvorming. “Het is een van de weinige vakken op school waarin kinderen ervaren dat verschillen positief zijn. Ze leren dat je meningsverschillen kunt overbruggen.”

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Belangrijke mijlpaal in herziening curriculum met laatste kerndoelen

    21 november 2025 om 16:20
    • Docenten

    Studenten en docenten Tilburg University protesteren tegen samenwerking met Israël 

    21 november 2025 om 11:46

Aankomende evenementen

23 Nov
Voorlichtingsavond ouderen Berechja College
  • Flevoland
25 Nov
Open huis of kijk- en doemiddagena TalentStad Beroepscollege
  • Overijssel
25 Nov
Open huis – Stip VSO Utrecht
  • Utrecht