4 april 2013 om 13:39
< 1 min lezen

Filosofieonderwijs basisschool goed voor democratie

UTRECHT - In zijn promotieonderzoek 'Democratie leren door filosoferen', dat hij op 17 april verdedigt aan de Universiteit voor Humanistiek, schrijft pabo-docent van Hogeschool Inholland Rob Bartels over de toegevoegde waarde van filosofieonderwijs aan basisscholieren. 

Daarbij heeft Bartels vooral gekeken naar de bijdrage aan democratische vaardigheden en attituden onder basisscholieren door het gebruik van filosofie. Filosofie helpt kinderen om hun eigen mening helder te krijgen, meer waarde te zien in verschillen en beter in staat te zijn in gesprek te gaan met anderen. Bartels ziet daarbij graag een extra functie van filosofie, namelijk het aanleren van een kritische blik op de eigen mening.

Voor zijn onderzoek observeerde en ondervroeg Bartels leraren en leerlingen uit 16 groepen op vier basisscholen. Het filosoferen met kinderen bleek een positief effect te hebben op hun democratische burgerschapsvorming. “Het is een van de weinige vakken op school waarin kinderen ervaren dat verschillen positief zijn. Ze leren dat je meningsverschillen kunt overbruggen.”

© Nationale Onderwijsgids / Ype van Woersem

Relevante artikelen

Alles van docenten
    • Docenten

    Ouders hebben veel vragen over misbruik door docent circusschool

    Gisteren om 12:11
    • Docenten

    Prof. dr. Matthijs Blankers benoemd tot bijzonder hoogleraar 

    4 september 2025 om 10:32

Aankomende evenementen

08 Sep
Basisopleiding Zorgcoördinator / Ondersteuningscoördinator
  • Utrecht
22 Sep
Webinar ‘Burgerschapsbeleid in de praktijk’
  • Utrecht
24 Sep
Opleiding: Spanningen op school
  • Utrecht