5 april 2013 om 16:12
< 1 min lezen

‘Voortgezet Informaticaonderwijs moet grondig worden hervormd’

AMSTERDAM - Informaticaonderwijs op middelbare scholen in Nederland holt achteruit, terwijl er veelal goedbetaalde ICT-banen voor het oprapen liggen. Sinds medio jaren ’90 is het informaticaonderwijs niet grondig hervormd, met het resultaat dat er nog zeer weinig informaticadocenten zijn.

Informatica is een keuzevak dat momenteel door slechts vijf procent van de leerlingen wordt gekozen. Dit komt mede doordat schoolbesturen weinig belang aan het vak hechten en geen eigen ruimte en ontwikkelingsmogelijkheden toe kennen aan docenten.

Het onderwijsveld en de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) schreeuwen om vernieuwing van het vak Informatica, maar dit kan vooralsnog op weinig politieke steun rekenen.

De KNAW wil schoolprojecten gaan organiseren om scholieren te enthousiastmeren voor Informatica. Tevens moet het vak ‘Informatie & communicatie’ verplicht worden op havo en vwo-niveau, maar daarvoor moet wel eerst een nieuwe generatie docenten met nieuwe vaardigheden worden opgeleid. Scholen kunnen echter zichzelf ook profileren door zelf op projectbasis of met andere scholen het vak Informatica nieuw leven in te blazen

© Valentijn Mellink / Nationale Onderwijsgids

Relevante artikelen

Alles van voortgezet onderwijs
    • Voortgezet Onderwijs

    Scholieren die overlast veroorzaken in de bibliotheek krijgen te maken met beveiligers

    Vandaag om 13:02
    • Voortgezet Onderwijs

    Scholen klaar met druk van mega uitgevers schoolboeken en nemen heft in eigen handen

    Vandaag om 09:46

Aankomende evenementen

08 Nov
Open dag – alle locaties De Rooi Pannen
  • Noord-Brabant
10 Nov
SURF Onderwijsdagen 2025
  • Zuid-Holland
20 Nov
Leerkrachtendag Burgerschap
  • Noord-Brabant